onsdag 3 september 2014

Mitt nya bett - Del 1

Idag var första dagen på min behandling och min resa mot ett nytt, funktionellt bett har börjat. De kommande 5 veckorna så ska jag dra en tand i veckan, två från överkäken, två från underkäken samt en visdomstand. Som jag tidigare har berättat så har jag för stora tänder och de får inte plats i min mun. Jag har mammas mun men pappas stora tänder. Jag framförde ett klagomål på detta designfel till mina föräldrar, jag tycker att de kunde ha tänkt igenom den biten lite noggrannare ;)
Efter att tänderna har dragits och jag har hunnit läka i några dagar så ska jag till Sahlgrenska och sätta in tandställningen. Och sen ska den sitta där två år... jösses, jag hinner fylla 30 innan jag kan ta bort den.
Vanligaste frågan som jag har fått idag är "gjorde det ont?" och svaret är nej. Jag hade givetvis bedövning i tandrötterna och tandköttet. Själva bedövningssprutorna är dock ganska obehagliga faktiskt men jag hade en väldigt snäll sköterska som strök mig på överarmen när tandläkaren stack till och jag valde att nynna på en sång i stället för att skrika. Och jag tog till ett tidigare knep; att fokusera på mina händer i stället för på huvudet och munnen, som när jag drog visdomstanden i höstas. Jag gjorde mitt bästa för att ligga så stilla som jag kunde med huvudet medans tandläkaren vickade på tanden med en tång tills den lossnade. Sen blev det att bita i ett bomullstuss resten av förmiddagen, känna smaken av blod, inte får dricka eller äta för än bedövningen släppt och bli retad kollegorna för mitt minst sagt sneda ansikte och roliga tal. Halva tungan var nämligen bedövad också. One down, four to go.

En ganska liten tand

Mmm, smaken av blod :P

One down!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar