måndag 29 september 2014

Mitt nya bett - Del 4 & 5

Orkade inte skriva om mina tänder förra veckan så nu kommer en liten uppdatering om de två senaste besöken hos tandläkaren.
I onsdags drog jag den fjärde och sista vanliga tanden OCH visdomstanden i övre käke. Det gick bra, till och med snabbare än förra gången jag drog en visdomstand men jag hade så ont efteråt och det hela blev lite för mycket. Så jag stannade hemma från jobbet, vilade och åt panodil. I vanlig ordning hade jag svårt att äta. Jag har faktiskt tappat nästan 3 kilo sen jag började rycka tänder eftersom jag har levt på smoothie, pulvershakes, soppor och i allmänhet mjuk eller drickbar föda. Dessutom tycker jag inte att det är så kul att äta eftersom det till större delen av tiden gör ont och menyn är lite begränsad.
Idag var det dags att besöka Sahlgrenska för att sätta i tandställningen och faktum är att jag har längtat. Jag vet att det låter lite konstigt men det har liksom varit hela poängen med allt detta och jag har sett så fram emot att få raka, fungerande tänder även om det är innebär att jag ska ha en räls i truten i 2 år.
Per följde med mig i morse eftersom jag inte visste hur jag skulle må efter besöket eller om jag skulle kunna köra hem. Min snälla lilla man :)
Dock blev jag lite besviken för HELA tandställningen sattes inte in vid detta besök. Först limmade de fast själva metallfesterna på tänderna men satte inte in metalltråden som ska gå igenom festerna och därmed göra tänderna raka. Istället fick jag 4 gummisnoddar mellan kindtänderna, detta för att sära på kindtänderna eftersom de sitter för tätt! Och det spänner i tandraden när snoddarna sitter där vill jag lova.
Först nästa måndag sätter de in metalltråden och tar bort gummisnoddarna. Då kommer det också att bli lite besvärligt har jag fått veta, för då kommer tänderna att flytta på sig och kännas lite lösa innan de sätter sig i sin nya position.
Just nu känns det väldigt ovant och det sticker lite i munnen. Jag fick med mig vax hem som jag kan sätta över metallfesterna när det skaver för mycket mot huden. Munnen och dess slemhinnor kommer att vänja sig med tiden.
Så! Från och med nu så kommer jag (och även Per) att få vänja mig vid min nya look. Jag kallar den Ugly Blond Betty :)

Visdomstanden

Sista vanliga tanden som rycktes

På Sahlgrenska - Sista bilen som "normal" :P

Snyggo!

Gummibanden

Vax när det skaver för mycket

Sexy ;) 

Ugly Betty - En bra TV-serie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar